گزارش جدید هفت گونه شب پره از خانوادة noctuidae (insecta, lepidoptera) برای فون استان خراسان شمالی

نویسندگان

شمسی فیض پور

اصغر شیروانی

چکیده

به منظور شناسایی و بررسی تنوع خانواده noctuidae در استان خراسان شمالی نمونه برداری هایی طی سال های 90-1389 از نقاط مختلف این استان انجام گرفت. هفت گونه از سه زیرخانواده catocalinae، psaphidinae و xyleninae شناسایی شدند که همگی برای فون استان خراسان شمالی گزارش جدید می باشند. علاوه بر معرفی و توصیف گونه ها، صفات افتراقی با گونه های خویشاوند، پراکنش و کلید شناسایی ارایه شده است. فهرست گونه های شناسایی شده به شرح زیر می باشد: catocala elocata (esper, [1787]); clytie distincta iranica brandt, 1939; drasteria saisani (staudinger, 1882); allophyes asiatica staudinger, 1891; agrochola lychnidis ([denis & schiffermüller], 1775); conistra torrida (lederer, 1855); ulochlaena hirta (hübner, [1813])

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گزارش جدید هفت گونه شب پره از خانوادة Noctuidae (Insecta, Lepidoptera) برای فون استان خراسان شمالی

به منظور شناسایی و بررسی تنوع خانواده Noctuidae در استان خراسان شمالی نمونه‌برداری‌هایی طی سال‌های 90-1389 از نقاط مختلف این استان انجام گرفت. هفت گونه از سه زیرخانواده Catocalinae، Psaphidinae و Xyleninae شناسایی شدند که همگی برای فون استان خراسان شمالی گزارش جدید می‌باشند. علاوه بر معرفی و توصیف گونه‌ها، صفات افتراقی با گونه‌های خویشاوند، پراکنش و کلید شناسایی ارایه شده است. فهرست گونه‌های شن...

متن کامل

گزارش جدید گونه Galatella litvinovii از ایران، استان خراسان شمالی

برای جنس Galatella Cass. تنها یک گونه (G. punctata) بر اساس 3 نمونه در شمال غرب ایران (استان آذربایجان شرقی) در فلور ایرانیکا گزارش شده است. در این مقاله گونه Galatella litvinovii Novopokr. برای اولین بار از ایران (شمال استان خراسان) گزارش می شود. این گونه قبلا انحصاری آسیای مرکزی (ترکمنستان و قرقیزستان) بوده است.

متن کامل

گزارش جدید گونه galatella litvinovii از ایران، استان خراسان شمالی

برای جنس galatella cass. تنها یک گونه (g. punctata) بر اساس 3 نمونه در شمال غرب ایران (استان آذربایجان شرقی) در فلور ایرانیکا گزارش شده است. در این مقاله گونه galatella litvinovii novopokr. برای اولین بار از ایران (شمال استان خراسان) گزارش می شود. این گونه قبلا انحصاری آسیای مرکزی (ترکمنستان و قرقیزستان) بوده است.

متن کامل

بخشی از فون شب پره های خانواده noctuidae در مناطق کوهستانی استان های خوزستان و فارس

شب پره های خانواده noctuidae s.l. با بیش از 25 هزار گونه شناسایی شده، بزرگترین خانواده بال پولکداران را تشکیل می دهد. نوکتوئیده ها شامل شماری از آفات محصولات اقتصادی می باشند. به منظور شناسایی گونه های سه زیرخانواده xyleninae، noctuinae و hadeninae در استان خوزستان و فارس نمونه های جمع آوری شده در طی سال های (1390-1392) که متعلق به ماه های مختلف سال و مناطق با ارتفاع و پوشش گیاهی متفاوت بود مطا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
تحقیقات آفات گیاهی

ناشر: دانشگاه گیلان

ISSN 2322-2409

دوره 4

شماره 1 2014

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023